Trams

Typ överallt hela tiden förklaras våra mänskliga beteende med vad som är naturligt. Man jämför ofta med "grottmänniskan", speciellt när det kommer till kvinnligt/maligt. Det är ett så jävla stort skämt. Det är bara ett sjukt fult sätt att slippa en jobbig diskussion. Att säga att pojkar är störigare bara för att deras förfäder var tvungna att skydda sina revir är bara ett sätt att göra det "okej" att (omedvetet?) fortsätta uppfostra våra barn till pojkar eller flickor. Att våra egna moderna liv här och nu skulle påverka hur vi är kommer inte alls på fråga, men man tror ärligt att några människors liv, så långt bak i tiden att vi inte ens kan föreställa oss det, skulle ha något att göra med hur vi är nu! Det är bara absurt att man låter denna "biologiska" förklring av könsskillnadera får ta så stor plats.
   När man säger att, "kvinnor är gjorda för att tyst och lugnt passa massa barn, och laga mat, och städa, och sköta ekonomin, och klä sin man, så är det, det är fakta, inget att diskutera, det är en ren överlevnadsrest",  så ser iallafall jag det som en dålig bortförklaring från en förälder som förhoppningsvis egentligen skäms över att den uppfostrat sin dotter till en tyst, passiv individ, utan några egentliga egna åsikter, som framför allt aldrig ifrågasätter det som händer henne.
  Jag överdriver kanske, jag håller liksom precis på att läsa en bok av Sara Arrhenius som handlar om detta, men det är ju liksom verkligen skrämmande när man tänker på det så.
 

Va fan har hon med mig att göra?

Emelie


Kommentarer
Postat av: aman

jag håller med dig och det är otrevligt att det är som det är. fast deras liv har visste att göra med våra för vi har faktiskt inte ändrats så mycket. biologiskt alltså.

2009-10-25 @ 22:26:23
Postat av: emelie

Fast då håller du väl inte med mig... Eller? Säg ett exempel

2009-10-26 @ 12:02:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0