amanda kan allt om naturvetenskap

Jag tänkte att för mycket intressant information på en gång blir lite för mycket. Så här kommer två svar på två frågor om naturvetenskap.

Emelie:
Hej amanda, jag undrar, växer håret mest på dagen eller natten?

Svar:
Jag antar nu att du pratar om huvudhår för det känns som det mest relevanta. Jag har aldrig hört talas om att håret skulle växa snabbare under en viss period under dygnet och efter lite efterforskningar verkar ingen annan heller veta eller ha försökt ta reda på det. Väldigt troligt är det så att håret växer lika snabbt under dygnets alla timmar. Om du nu vill att ditt hår ska växa snabbare eller få ökad hårmängd, vilket jag antar, borde testosteron hjälpa. Jag har ingen aning om det verkligen kommer få önskad effekt eller var du ska få tag på det och det kommer dessutom ge dig massa biverkningar som du absolut inte vill ha. Du kan läsa mer här. Men alltså inget jag rekomenderar. Men eftersom hår består av protein skulle det kunna hjälpa med ett ökat proteinintag.


Kidneybönor innehåller mycket protein.

Ellen:
Varför har jag ont som om jag hade mensvärk på andra tidpunkter än när jag verkligen har mens?

Svar:
Ja Ellen, många människor har ju faktiskt mensvärk några dagar innan de får mens. Men det låter på dig som om det händer lite när som helst i månaden. Samtidigt kan man ju ha ont i magen ibland, det kan tex. bero på  hunger, stress eller magproblem. Nu vet jag inte hur ont du har men om det inte är extrema smärtor skulle jag inte oroa mig. Om det är ett eventuell magproblem skulle jag äta lite yogurt och lägga något varmt på magen. Är det dock starka återkommande smärtor råder jag dig att uppsöka en vårdcentral.


Yogurt är bra för magen och den här blir man dessutom mätt på!

Hoppas att ni känner er nöjda med svaren och nu lever i en bättre mer kunskapsfylld tillvaro.

/aman


Kommentarer
Postat av: emelie

HAHA! tack som fan

2009-11-20 @ 07:52:20
Postat av: Ellen

lol. jag kan väl skillnaden på magont och mensvärk.

2009-11-20 @ 15:43:44
URL: http://eyesasbrightasyours.blogspot.com
Postat av: sigurd

haha! superbra

2009-11-21 @ 17:12:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0