När jag var ett litet barn sa jag advokado. För några veckor sen sa Emelie advokado.



Idag har jag äntligen fotat upp min andra film, läst om meritpoäng och vässat med min nya spidermanpennvässare. Efter det åt jag en avokado. Avokado kan vara lite äckligt ibland fast oftast gott. Plus att det innehåller massa energi, fett och annat nyttigt. Något som också finns i broccoli men som jag glömt bort just nu.

Det betyder ordagrant testikel och kom till svenska genom spanskan. Frukten kallades förr även advokatpäron, då formen är päronaktig och på grund av en folketymologisk koppling till advokater.

Lite kul tyckte jag. Läs resten här.

amanda

Kommentarer
Postat av: emelie

MEN ÖÖÖÖEHHH! Jag har ätit min sista advokado

2009-02-04 @ 21:45:22
Postat av: aman

haha, det är faktiskt extra viktigt att vegetetarianer äter avokado.

2009-02-04 @ 22:34:29
Postat av: emelie

okej då.

2009-02-05 @ 10:26:26
Postat av: Ellen

Hahahahahaa. Men kan juuuu inte äta något som betyder testikel, faaaattaru väl!

2009-02-05 @ 10:36:43
URL: http://eyesasbrightasyours.blogspot.com
Postat av: Anonym

Alltså...jag tror fortfarande det heter advokado, eller vill säga så.. precis som jag vill säga "advunsjuk" xD

2009-02-05 @ 21:09:12
Postat av: aman

ellen: ja lite äckligt är det jue

?: är det tilde måntro?

2009-02-06 @ 21:35:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0