varför vi hatar expiditer

Idag begav jag mig in till Lund för att byta en jacka och köpa nya träningsskor. Jag gick till Stadium, bytte jackan och gick sen mot skoavdelningen. Där står jag och provar och tänker "jag borde kanske fråga om hjälp, jag vet ju ingenting om vilken sko jag ska ha egentligen". Så kommer det lämpligt en expidit, en man i 30årsåldern och frågar om jag vill ha hjälp. Det vill jag. Så tittar han på mina fötter och skon jag håller på och provar och han säger

"Du går ju lite innåt, du borde ha en bättre mer stabiliserande sko."
"Ja, alltså jag är ju plattfot...".
Han ser på mig med en ja-det-är-illa-blick.

Sen börjar han sin lilla förklaring (eftersom han säkert är jätteutbildad vad gäller plattfötter) om att jag borde ha inlägg för det måste man ha om man är plattfotad för mina knän går ju faktiskt lite inåt och om jag inte har inlägg så kommer jag få problem med mina knän och min rygg och ja, han ser nästan chockad ut över att jag aldrig haft några inlägg och att jag går i mina billiga o-fot-riktiga skor. Hna frågar hur gammal jag är och säger att jag kan nog tom FÅ ett par inlägg gratis. Sen plockar han fram en dyr joggingsko som har en extremt tjock sula. När jag provar den inser jag att den har ett sådant inlägg som jag har undvikt hela min livstid eftersom det är sjukt obekvämt när man är plattfotad.

Han säger "Känner du nu att den stödjer upp mycket bättre än den förra skon?"
Jag "Nää, den har ju ett sånt inlägg, det är inte speciellt bekvämt"
Han "Ja, men det behöver du"

Tillslut lämnar han mig så att jag kan få "känna efter själv", jag provar lite, inser hur korkat det är att köpa en dyr sko som är obekväm och tar sedan av den. Han kommer tillbaka och säger "Ska jag ta den?" och jag säger "Ja". Jag lämnar butiken med en känsla av att jag är lite missbildad.

När jag kommer hem berättar modern min att det inte finns några studier som visar på att inlägg behövs för plattfotade eller att det skulle hjälpa.

Jag är ganska säker på att det var den här skon som expiditen tyckte att jag skulle ha. Okej, sulan var kanske inte extremt tjock, men akta er plattfotade!

Eller så var det denna.

/aman

Kommentarer
Postat av: emelie

ha du blir upprörd över så konstiga saer

2009-08-13 @ 23:07:49
Postat av: aman

jag tror inte du förstår min ilska rätt. jag är mest arg över att han låtsas att han vet att det skulle vara bra med inlägg när det är helt meningslöst. inte för att det ens är ett problem att vara plattfotad.

2009-08-14 @ 16:38:39
Postat av: tildeD

bäst är ändå att din mamma vet att inga undersökningar gjorts sm bevisar att inlägg hjälper....

.....ag håller med i din ilska, mycket

2009-08-15 @ 11:24:21
Postat av: aman

tack tilde, jag är tacksam.

2009-08-16 @ 14:50:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0