Världens längsta fundering!

(varning! Långt inlägg! Om ni vill kan ni bara kolla på de tusen bilderna på min nya tröja)


Vad än man i sitt huvud vill tycka så är utseende och personlighet något som är intimt förknippade. Vår identitet ligger inte bara i hur vi tänker och vad vi tänker utan också i hur vi ser ut, hur vi för oss och inte minst hur vi klär oss.
Att klä sig är ett sätt att uttrycka sin personlighet, få utlopp för sin kreativitet. Om man känner för det kan man klä sig från topp till tå i neon, klippa sönder sina kläder eller kanske klä sig bara i klänningar från tjugotalet.
Eller kanske tycker man om att hoppa omkring i hög hatt, randig rosa kjol, spetshandskar och blåvit randiga tröjor.

Men trots att klä sig är ett så mäktigt vapen för uttrycka sina åsikter så finns det ändå alldeles för många lagar vi bygger runt oss för vi är ju egentligen flockdjur och därför lyder vi grupptrycket. Till exempel så klär vi oss inte i runda bollar. Vi målar oss inte gröna i ansiktet eller går om kring i bara underkläder.
Man gör helt enkelt inte så. Inte accepterat.
Istället köper vi karaktärslösa människor bodyer och korta vippiga tyllkjolar och beiga chinos så som är inne. För vi vill ju inte vara konstiga.

Att ha en alternativ stil är inte att vara alternativ. Det finns ändå tusen andra små barn som har precis samma stil som vi. För det är ju nästan aldrig någon som vågar göra något riktigt klädgalet. Kanske kommer man bara lite närmare den stil som man egentligen skulle haft om vi inte hade brytt oss om alla andras åsikter.
Varför hämma sin kreativitet?



Då är alltså det jag undrar:
• Hur påverkar min klädstil det bemötande jag får av andra människor?
• Blir jag vänligare bemött i vissa sorters kläder?
• Vilka sorters kläder gör att folk litar mer på mig?
• Hur ser personer av motsatta könet på mig i olika klädslar?
• Hur påverkar kläder hur mina vänner ser på mig?
• Hur påverkar min klädstil min personlighet?
• Ser jag på mig själv annorlunda i olika kläder?
• Uppför jag mig annorlunda i olika kläder?
• Hur är mitt självförtroende när jag har kläder på mig som jag själv tycker är fula?
• Hur kan jag avsexualisera mitt utseende och hur kan jag sexualisera det?
• Hur bemöter killar mig beroende på om jag utstrålar sex eller inte?
• Hur bemöter tjejer mig?

Tusen frågor och jag har teorier men inga svar. Detta ska jag undersöka genom att klä mig i olika stilar, i en vecka var, i skolan. Efter skolan får jag klä mig i vad jag vill.


(och dessa byxorna är alldeles för låga i midjan men de är allt jag har. Jag vill ha päronrumpa! Det är så himla fint.)

Kommentarer
Postat av: Emelie

"Till exempel så klär vi oss inte i runda bollar." du är wonderful lillellen. ett fint inlägg det här, oj va vi kommer bli lästa nu!

2008-07-16 @ 22:08:48
URL: http://gsystrar.blogg.se/
Postat av: christa

hur går det egentligen? du måste utvärdera ditt projekt!!!!!!! annars blir ditt liv fullt al lösa trådar som är för korta för att fästa. Du sitter fast i en fastlagsbulle, klämd mellan dit gamla jag och täcken av uppdrag. gör det gör det gör det. florsocker eller vad är det för vitt pulver? knark? mjäll?

2008-09-22 @ 20:13:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0